Pages

Nuffnang Ads

Sunday, March 18, 2012

Pendidik ke aku ni?

Hidup sebagai seorang pendidik bukan perkara yang mudah kalau nak dibandingkan dengan kerja lain. Pendidik tu samada guru, cikgu, tutor, pensyarah, ustaz atau ustazah semua memegang satu tanggungjawab yang besar dalam mengembangkan potensi seseorang individu itu.

Bila sebut tanggungjawab confirmlah dianya berkaitan dengan amanah. Benda yang paling berat kat atas muka bumi ni pun adalah amanah. So, macam mana sebenarnya nak menjalankan tugas sebagai seseorang pendidik yang bukan sahaja terima paycheck every month tapi dalam masa yang sama dapat menjalankan amanah yang diberi. Amanah kalau tak dijalankan tu kira dah pecah amanah lah. Bila pecah amanah, dosa la jawabnya.

Di sini sebenarnya cabaran seseorang pendidik itu perlu digalas. Selain daripada menjayakan kurikulum yang telah dibangunkan oleh kementerian, kreativiti menyampaikan itu juga antara metod yang perlu difikirkan. Kebanyakan pendidik mungkin hanya menyampaikan sahaja ilmu kepada student tanpa melakukan proses penjanaan ilmu. Penjanaan ilmu?? Faham tak? Ok, maksud penjanaan ilmu ni bagi aku dia lebih kepada mencari maklumat dan bukannya memberi maklumat. Tapi apa yang aku lihat sebagai seorang pendidik, kebanyakan pendidik masa kini lebih kepada menyampaikan ilmu sahaja.

Bukannya nak sembang penggunaan metod mengajar di sini tapi just nak share sikitlah kepayahan sebenar dalam menjadi pendidik. Aku sendiri pun lebih kepada konsep menyampaikan ilmu bukannya penjanaan ilmu. Ini sebabnya aku ni mengajar lebih kepada kemahiran. So, apa yang aku boleh harapkan kalau nak mengajar kemahiran. Ilmu holistik apa yang aku belajar semuanya gagal aku nak aplikasikan.

Sekadar mencoret setelah sekian lama tak mencoret disini..

1 comments:

ixana said...

kamon sir!!!!bersemangat sket deh...!!ehheh~